fredag 20. mai 2011

HVA ER DET MOTSATTE AV HAT?

Gugling på norsk var ikke spesielt fruktbart, så jeg guglet dette spørsmålet på engelsk i stedet. Jeg tar med noen av svarene jeg fant, i den rekkefølge jeg fant dem.



I:
Rabbi Bradley Artson rapporterer sin konklusjonen fra den internasjonale konferansen om hat som fant sted i Oslo i 1990. (Jeg har ikke funnet noe nyttig om denne på norsk – er det noen som vet om lenke?  Det er en fin kronikk på engelsk her.)
"Med andre ord er det motsatte av hat lov. Den norske statsministeren støttet til og med dette ved å sitere fra politikeren/filosofen Edmund Burke (i England i det 18. århundre): 'Når onde menn samarbeider, må de gode menn danne forbund, ellers faller de en etter en.'" 

Konklusjonen bygger på et religiøst verdigrunnlag. Fra mitt ateistisk ståsted, uten "onde" og "gode" menn, er dette meningsløst. 



II:
Fra  "The Nazis' Most Important Arsenal During WWII" av Jan Lee.
Sitat fra boka “Belonging and Genocide: Hitler’s Community 1918-1945” by Thomas Kühne.
“Det motsatte av hat er det jeg kaller tilhørighet og samhørighet.”
Nazistenes indoktrineringsprosess opphevet enhver omtanke for individer og samfunn utenom deres eget, og i boken er den delt inn i fem stadier:
  1. dannelsen av et ”folkets samfunn” som var begrenset til arisk medlemskap
  2. kameratskap både ved fronten og på gata
  3. utviklingen av en samfunnsetikk som ikke bare støttet folkemord, men krevde det
  4. felles delaktighet i folkemord og undertrykking
  5. og en atmosfære som skapte grobunn for apati og motfallenhet overfor det å hjelpe ”de andre”

Dette er noe jeg lett kan overføre også til andre former for hjernevask som ikke har skapt aksept for folkemord.


III:
Fra Yoga Sutras of Patanjali 2.30-2.34: Yamas and Niyamas, rungs #1 and #2

Det motsatte av hat er ikke kjærlighet.
Det motsatte av hat er ikke-hat,det å gi slipp på hatet.
Da stiger kjærligheten opp av seg selv.   
Denne hører ikke meg til i det hele tatt. Det gjør derimot Jungs tanker om skyggen: at det vi benekter, kan styre det vi gjør uten at vi velger det; og vi kan frigjøre indre styrke når vi går inn i det benektede. 

Mine forsøk på å "Gi slipp på" ting har alltid vært mislykket: Som  katten i denne sangen, kom de bare 
tilbake ... igjen og igjen. 

  



IV: Fra Upon the Rainbow 

I en kontekst av EMDR terapi:

“Han leste høyt fra en bok – ga meg ikke tittelen – om hatet og dets bestanddeler – bitterhet, hevn osv. Noe av det han sa var at det motsatte av hat ikke er kjærlighet, det er likegyldighet.”
Jeg måtte slå opp EMDR terapi og fant en norsk beskrivelse her:  
Og en på engelsk her

(I den engelske beskrivelsen brukes ord som ”upassende” og ”negative” om følelser og reaksjoner. Fra min synsvinkel er dette faresignaler.)



V:
Fra answers.yahoo Uncle Remus 54:


”Jeg har alltid trodd at det motsatte av kjærlighet er frykt og det motsatte av hat er medfølelse.”


Mitt forslag er mest i slekt med de til Kühne og Uncle Remus 54:


Det motsatte av hat er gjenkjennelse:

Å vite at alle mennesker, også de som skader andre, er medmennesker. Vite at "skadde folk skader folk". Vite at det ikke er noen "oss" og "dem" -  det er "vi" i verden : mennesker som gjør det de gjør, til skade eller gagn, og som eier det de gjør. 


Jeg skal skrive mer om dette etter hvert, nå vil jeg avslutte med to sitater til: 

Rollo May:  
“Hat er ikke det motsatte av kjærlighet, apati, likegyldighet er det.”

Elie Wiesel: 
"Det motsatte av kjærlighet er ikke hat, det er likegyldighet. Det motsatte av kunst er ikke stygghet, det er likegyldighet. Det motsatte av tro er ikke kjetteri, det er likegyldighet. Og det motsatte av livet er ikke døden, det er likegyldighet.”





Hvordan ser dette ut fra ditt ståsted?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.