torsdag 19. april 2012

Om å flytte inn i livet og kroppen

Vanrøkt, avvisning eller mangel på respekt kan få eit menneske til å føle seg heimlaus i sin eigen heim og framand i eigen kropp. ~Kirkengen

Dette innlegget i bloggen til gamle ugle ...

http://diktugla.wordpress.com/2012/04/19/kan-og-vil/

og dette i Bibbis blogg:

http://skrotliv.blogspot.com/2012/04/med-livet-pa-vent.html


... sammen med kommentarene, hjalp meg med å sette ord på noe jeg har tenkt en stund:

For meg gjelder det å flytte inn i livet mitt. 
Og kroppen min. 
Millimeter for millimeter. 
Ikke med press og viljestyrke.
Med tillit og tillatelser. 
Tillit til motstanden. 
Tillatelse til å lytte til motstanden: 
"Endelig hører du meg," sier den. 
Og slapper av. Litt. 

Tillate dødsangsten å slippe til, 
tillate alle  tanker og redsler som  motstanden skjuler 
i kroppsvevets mange millimetere. 
Tillate alle de bittesmå, spinkle reaksjonene og følelsene 
som redselen har skjult. 
Millimeter for millimeter, 
tre millimeter fram og to tilbake, 
blir kroppen en del av meg. 
Ikke lenger et gissel for normalsamfunnets fasader.  

Fortsettes her:
http://ingridvaa.blogspot.no/2012/05/om-flytte-inn-i-huset-og-helsa.html

Jeg avslutter med lenken til et innlegg i Linneas blogg, som også er relevant fra en annen synsvinkel: 
http://ett-annat-perspektiv.blogspot.com/2012/04/piska-eller-morot.html


4 kommentarer:

  1. Takk for at du deler, både lenker til min blogg, og dine sterke ord, som for meg handler om, å ta sin egen kropp tilbake, å eie den selv, å vise kroppen den respekten det er, å lytte til det den vil fortelle.
    Jeg kommer ikke utenom, selv om snarveiene jeg har blitt forevist, er utprøvd over år.

    En god dag til deg Ingrid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for tilbakemelding, Bibbi. Vise kroppen respekt ved å lytte til det den vil fortelle. Det er fint at vi kan støtte hverandre i at det er viktig.

      En tanke: Er det kanskje slik at ikke alle har evnen til å være på talefot med kroppen? Og at mange som ikke har den evnen finner seg til rette i fikse-helsevern - både som tilbydere og kunder?

      Slett
  2. "Millimeter for millimeter,
    tre millimeter fram og to tilbake,
    blir kroppen en del av meg."

    Dette trengte jeg akkurat nå, i langsomheten. Takk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er så glad for at vi kan utveksle metaforer på denne måten. Takk for din gjenkjennelse.

      Slett

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.