tirsdag 8. mai 2012

FEM BEHOV


I "Om å skape kontakt" listet Virginia Satir opp 5 friheter.
De var ikke friheter da boka utkom på norsk i 1980, og de er det fremdeles ikke nå, i 2012.


Jeg legger dem ut her, litt omskrevet, og jeg kaller dem behov.
Og jeg mener at når omgivelsene hindrer oss i å dekke disse behovene, får vi symptomer på samfunnsskader.


BEHOV FOR Å SE OG HØRE DET SOM ER, 
I STEDET FOR DET SOM BURDE VÆRE, 
VAR ELLER KOMMER TIL Å BLI.

BEHOV FOR Å FØLE DET VI GJØR,
I STEDET FOR DET VI BURDE FØLE.

BEHOV FOR Å FORMIDLE DET VI TENKER OG FØLER,
I STEDET FOR DET VI BURDE TENKE OG FØLE. 

BEHOV FOR Å BE OM DET VI ØNSKER,
I STEDET FOR Å VENTE OG SE OM VI FÅR DET
ELLER BE OM NOE VI TROR VI KAN FÅ.

BEHOV FOR Å TA SJANSER PÅ EGNE VEGNE,
I STEDET FOR Å ALLTID VÆRE PÅ DEN SIKRE SIDEN. 



Noe er endret siden 80-tallet når det gjelder dette, og jeg får ikke helt satt fingeren på det. Noe med at jeg den gangen trodde at det var nevrotisk å ikke unne seg disse "frihetene", mens jeg nå ser hvor sterke tabuer samfunnet har mot å dekke disse behovene? (Unntatt det femte.) Jeg vet ikke. Tanken legges til modning.

Hva tenker andre?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.