mandag 8. oktober 2012

Bullshit og misvisdom.

Misvisdom er et ord jeg har laget for å beskrive «misvisende visdomsord som fordømmer».

Å fordømme er å vite mer om andre enn de vet om seg selv.

Når det gjelder bullshit, vil jeg anbefale denne boka: Harry G. Frankfurt - Om bullshit

Her er en annen lenke, fra Krakiel forlag: http://www.krakielforlag.no/

Hr Frankfurt setter fingeren på noe svært viktig: At det kryr av påstander som er løsrevet fra sannheten. En som lyver har en viss kontakt med sannheten, og for mennesker som bullshitter er den helt likegyldig. 

Bullshit fins overalt: i familier, nabolag, vennegjenger, politikk, religion, pedagogikk, psykisk helsevern, coaching, inspirasjonsveiledning, sosialhjelp og [sett inn ord etter behov].

Og jeg mener at bullshit er en viktig årsak til samfunnsskader/psykiske problemer.

Kritisk tenkning er det eneste forsvaret mot bullshit, og hvis en vedtatt sannhet vekker ubehag i oss, er det viktig å sette spørsmålstegn ved den.

Nyttige spørsmål er:

Hvordan vet du at dette er sant?

Hvor kommer denne påstanden fra?

Hva skaper den?

Er det plass til hele meg i påstanden?



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.