fredag 19. oktober 2012

NAV oppdatering, 17.10.2012

15.07.15: Lenke til denne siden:
http://ingridvaa.blogspot.no/2012/10/nav-oppdatering-17102012.html


 19.10.12: Jeg legger inn en anonymisert versjon av et skriv jeg hadde med til et NAV-møte for et par dager siden. Det var et fint møte med god dialog, og det er bare jeg som vet hva det kostet meg å skrive det jeg har skrevet her. (se Om å være en innfødt i Systemet

Kommentarer i rødt

Oppdatering og forslag til ny aktivitetsplan, 17.10.2012

Dette ble nokså omfattende, med mange vedlegg, og det er slett ikke nødvendig å lese alt.
Jeg vil bare dokumentere at jeg jobber seriøst, med seriøse hjelpemidler, selv om det jeg gjør er utenom det vanlige.

Konklusjon og et spørsmål:
·         Jeg har behov for mer tid, og jeg forventer å kunne jobbe 100 % om et halvt eller ett år. Og jeg har gode sjanser til å være yrkesaktiv i minst 10 år til, for yrket mitt er slik at det er mulig å holde på langt forbi pensjonsalderen.
·         Jeg trenger mer ergonomiske kontormøbler, og en fysioterapeut har sagt seg villig til å vurdere hva som passer best. Er det mulig å få tilskudd til det for en som jobber frilans?
(Nei, som jeg trodde, men det skader ikke å spørre) 


Oppdatering:

Fysisk er jeg bedre. Jeg har ikke så vondt i kroppen, og jeg har ikke lenger kronisk diare. Jeg fikk endelig en innkalling til Bxxxxx   etter tre år på venteliste, men avslo, for jeg mener at det ikke lenger er nødvendig med noen fibroutredning. 

Det fører til den gledelige konklusjonen at jeg kan fortsette å jobbe med teksting, et yrke jeg trives med og mestrer godt.

Konsentrasjonsevnen er blitt bedre, men den er den aller største bøygen når det gjelder full yrkesaktivitet. Og jeg kortslutter fremdeles, som da jeg nylig noterte feil uke til min avtale med NAV. Dette skal jeg arbeide aktivt med framover.  


I den foregående aktivitetsperioden har jeg …


  • gått på flere kurs i Voice Dialogue (vedlegg I), et selvhjelpsverktøy som formidler kontakt med våre benektede sider, utfra den teorien at det vi benekter i oss selv kan skape psykiske og fysiske problemer. Jeg har drevet med dette på egenhånd i 25 år, og nå var det fint å få del i andres kunnskaper og erfaringer. 
  • tatt utgangspunkt i Anna Luise Kirkengens forskning om hvordan «Vonde og vanskelige erfaringer tidlig i livet blir innskrevet i kroppen og etterlater seg dype spor» (vedlegg II) og behandlet mine symptomer på fibromyalgi som senvirkninger etter overgrep …
  • … med utgangspunkt i «Tidevannsmodellen» (vedlegg III), en recovery-variant som er utviklet i et samarbeid mellom psykiatriske sykepleiere og mennesker som trenger hjelp. Grunntanken er at mennesker har «livsproblemer», og at problemer kan løses, bl. a. ved at man får kontakt med sin egen historie i stedet for å hekte seg opp i symptombehandling. Dette er en videreføring av metoder jeg begynte å bruke i 80-årene, og det er noe helt annet enn psykoanalytisk eller psykodynamisk terapi, der man i verste fall bare får kontakt med terapeutens tolkninger.
  • fulgt områdeteorien til Tidevannsmodellen: Det er viktig å snakke med seg selv, dele litt av livshistorien med andre, og å leve, påvirke andre og bli påvirket av dem. Dette gjør jeg bl. a. ved hjelp av blogging, og i samarbeid med andre bloggere. Min norske blogg er på http://ingridvaa.blogspot.no/.
  • flyttet «inn i livet og kroppen» (vedlegg IV)
  • jobbet mindre enn 50 %, for den tiden jeg nå kan bruke på å løse livsproblemer kommer til å påvirke helsa langt forbi mine yrkesaktive år. Jeg sløver ikke bort tiden – den prosessen jeg er i lever sitt eget liv og stiller sine egne krav, og jeg henger med så godt jeg kan. (Jeg dokumenterer det som foregår, og det er et eksempel i vedlegg V) (Historien til Ting)


I neste periode skal jeg …

  • Fortsette med å jobbe så mye som jeg finner forsvarlig. 
  • Få treningsveiledning og eventuelt fysikalsk behandling hos xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx; jeg har fått henvisning fra fastlegen. XXXX er også en god støtte på recovery-delen, for han skjønner hva jeg driver med og er veldig klar over sammenhengen mellom kropp og sinn. 
  • «Flytte inn i huset og helsa» (vedlegg VI) Det innebærer, i tillegg til trening, å være enda mer bevisst på kosthold og jobbe aktivt med vektreduksjon. 
  • Utnytte Rjukanbadet og den flotte naturen her i Tinn etter beste evne. 
  • I det hele tatt bruke den muligheten NAV har gitt meg til å gi meg selv en fysisk og psykisk sunn yrkesframtid og alderdom. 
  • Og fortsette med å dokumentere det jeg driver med via blogging. Det er viktig for meg, og jeg får tilbakemeldinger om at det jeg skriver også er nyttig for andre.




Fortsettes i: http://ingridvaa.blogspot.no/2012/10/oppdatering-til-fastlegen-181012.html

Og i NAVs rapport fra rådgivende lege:  http://ingridvaa.blogspot.no/2013/06/nav-vedlegg-5.html













Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.