mandag 19. november 2012

Birgit Valla: "Lærer NAV?"


Lenke til et innlegg i Birgit Vallas kommuneblogg:

http://www.psykologforeningen.no/Fag-og-profesjon/Fagblogger/Birgit-Vallas-kommuneblogg/Laerer-NAV


Jeg blir så glad hver gang et menneske i et hjelpeyrke skriver ærlig om egne opplevelser. Jeg vil ikke kommentere noe, bare lime inn litt fra innlegget. Og spørre: Er det noen som kjenner seg igjen?



”Birgit, nå er det tull med NAV igjen”.
Jeg kjenner at motet synker og all energi suges ut av meg. 

Hvorfor er det så vanskelig å sette seg inn hva folk trenger for å bli friskest mulig eller for å leve et verdig liv. For det er jo det de fleste ønsker. 

Om det vi gjør faktisk virker, blir mindre viktig enn at tiltakene blir iverksatt til rett tid på rett sted. Det blir litt sånn ”operasjonen var vellykket, men pasienten døde”. 

Feil kan bli suksess
Nå vil kanskje noen si at jeg er for fokusert på alt som ikke fungerer, og at mange også får god hjelp fra NAV. Men når det er noe som ikke fungerer, så tenker jeg at det er en god mulighet til å gjøre forbedringer. Som jeg til min glede leste på et russekort som min datter hadde hanket inn her om dagen ”Failure is sucess if we learn from it”.
Jeg er så heldig at jeg er med på å bygge opp en tjeneste der folks tilbakemeldinger om hva som er virksomt, er retningsgivende for hvordan vi utvikler tjenesten. Hvis noe av det vi gjør viser seg å være lite nyttig, ja da slutter vi rett og slett med det. Rammene vi har er slik at det er rom for fleksibilitet og individuelle løsninger. Men det krever også at man tenker nytt i møte med hver enkelt familie.
Dette kan kanskje for noen fortone seg slitsomt, fordi her kan ingen gå på autopilot. Men å se at det man gjør har stor effekt for den enkelte, er både motiverende og gir energi. For oss er dette veldig enkelt. Jeg skulle ønske det var det for alle.

RESPEKT TIL BIRGIT VALLA, SOM SER OG TENKER 
OG SETTER ORD PÅ DET HUN SER OR TENKER

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.