onsdag 23. januar 2013

Om å rette ryggen og løfte hodet
og ta sin del av plassen

Livet kan være en oppdagelsesreise
der skyld og skam forvandles til et erfaringsbanner
som vi bærer med stolthet


Og det var et postkort fra en reise jeg har vært på siden et ubehagelig NAV-møte i november – en reise gjennom PTS og skyld og skam.


For å dekke det behovet har jeg tatt to beslutninger.

En var å slå opp med NAV:

Og den andre, som satt mye lenger inne, var å klage på det jeg kaller «uhensiktsmessig atferd».

Den satt langt inne fordi jeg er sosialisert til handlingslammelse: til å reagere mer på snillhet og gode hensikter enn på hva mennesker gjør, noe som skaper gode vekstvilkår for skyld og skam.

NAV-møtet er blitt utsatt, og når det omsider finner sted, vil jeg snakke direkte med de det gjelder, og samtidig legge igjen en skriftlig tilbakemelding. Som også blir lagt ut her i bloggen. Etter møtet.


Jeg lar SIW B. NICOLAISEN, NAV-ansatt, få det siste ordet her: 
http://www.dagbladet.no/2012/12/14/kultur/debatt/kronikk/nav/arbeidsevne/24831934/

"Jeg føler ofte frustrasjon, men blir værende, fordi jeg virkelig har tro på potensialet i Nav-reformen. Det virker bare som om vi er nødt til å gjøre fryktelig mange feil før vi finner ut av hva som er riktig. I mellomtida vil jeg råde alle til å skrike ut, både de som er fornøyde og de som er mindre fornøyde."

Litt senere: "klage" er blitt endret til "tilbakemelding". 

4 kommentarer:

  1. Stå på Ingrid, jeg forstår at du gjør det du gjør her.
    Klem fra Bibbi

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Bibbi, det var godt å høre! <3

      Slett
  2. Kjenner meg veldig igjen i det du skriver:
    "Den satt langt inne fordi jeg er sosialisert til handlingslammelse: til å reagere mer på snillhet og gode hensikter enn på hva mennesker gjør, noe som skaper gode vekstvilkår for skyld og skam."

    Heier på deg -

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha. Jeg har nettopp sendt tilbakemeldingen som vedlegg i en epost til saksbehandler, med ønske om at lederen for kontoret også skal være til stede i møtet i morgen. Nå er jeg så svimmel at jeg må legge meg ... høydeskrekk etter å ha rettet ryggen?

      Slett

Merknader, spørsmål og saklig uenighet mottas med glede.

Og kanskje du har erfaringer du vil formidle?

Legg gjerne inn lenke til relevante innlegg fra din blogg - jeg liker bloggdialog.

Det har vært mye spam i det siste, så jeg har gått over til moderering.